“Men vergeve mij de ontdekking dat iedere moraalfilosofie tot nu toe saai is geweest en tot de slaapmiddelen behoorde – en dat ‘de deugd’ in mijn ogen door niets zozeer is geschaad als door deze saaiheid van haar pleitbezorgers.” Aldus Friedrich Nietzsche in zijn ‘Voorbij goed en kwaad’ (1886). Ik vergeef het hem. En nu maar hopen dat je wakker wordt en blijft bij m’n boek over goed en kwaad en dit vlog erover. Weinig zo spannend als de zeven hoofdzonden.

2 antwoorden
  1. melis van den hoek
    melis van den hoek zegt:

    dag Remko
    met aandacht naar je videoboodschap gekeken
    het zet nu al aan tot denken
    hoofdzonden vind ik een te bijbels begrip
    ik ben met de bijbel opgevoed
    doe niets meer aan geloof
    toch doet dat woord – zonden –
    mij direct aan hel en vagevuur denken
    geen redding meer mogelijk!
    ik spreek liever over deugden en ondeugden

    tevens bedacht ik bij de ondeugden
    bijvoorbeeld hebzucht
    in welke mate ben ik hebzuchtig
    op de schaal van 1 tot 10?
    mag je wel 1 graad hebzuchtig zijn en is 4 ook nog acceptabel
    en wat is dan de psychische tegenhanger van hebzucht?
    vrijgevigheid?
    is het zoals je zegt, het een soort opdracht om de balans hierin te vinden
    met positieve gedachten bekeek ik je overdenking
    vandaar deze reactie
    met Goese groet

    Melis van den Hoek

    Beantwoorden
    • Remko van Broekhoven
      Remko van Broekhoven zegt:

      Dank je, Melis, voor je reactie. Ik snap heel goed je associatie. Vandaar dat ik op een speelse manier met die zonden omga, ze identificeer, relativeer en dan op een positieve manier probeer te kanaliseren. We zitten goddank (sic) niet meer vast aan een dogmatisch en autoritair ‘zondebesef’. Voor wat betreft je tweede punt: ik denk inderdaad dat de meesten van ons – ik dus ook – meestal ergens tussen ‘0’ en ’10’ laveren. Het is voor mij geen kwestie van ‘moeten’ of ‘mogen’, maar van ‘willen’ en ‘kunnen’ hoe je vervolgens met die gradaties omgaat. Het is zoeken naar balans, inderdaad. Die kan bijvoorbeeld in vrijgevigheid liggen, zoals Aristoteles het al aangaf in het geval van hebzucht. Hartelijke groet, Remko

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *